N-ai cum să fii mai tare decât orice îți dorești
Când trimiteam mai demult articole de PR publicațiilor de profil, pozele trebuiau să aibă o rezoluție de min 300 dpi. Ani de zile am cerut poze de la agențiile de creație la rezoluția asta, chiar dacă habar nu aveam ce înseamnă.
Până când o dată, am întrebat-o pe tipa de la PR.
“Auzi Moni, ce înseamnă de fapt afurisitul ăsta de ‘dpi’?“
A izbucnit într-un râs isteric. Era tot timpul în criză de timp pentru că ți-e clar că primeam pozele cu o mare întârziere și riscam să pierdem de fiecare dată deadline-ul. Și mie-mi ardea de definiția dpi-ului :)))
Dar crezi că doar Monica râde isteric?
Tu cum alegi în ce îți investești banii?
Dar creditul ipotecar. Cum ți-l faci?
Dar vacanțele? Cum le alegi?
Poate că ți se par decizii simple. O fi pentru tine, nu zic nu. Dar gândește-te cum îți alegi smartphone-ul. Ce model ai nevoie? De la ce furnizor? Crezi că deții toate informațiile pentru a face o alegere bună?
Pentru mine personal, singurele aspecte în privința cărora m-aș simți cât de cât confortabil, ar fi culoarea telefonului și mărimea lui, pentru simplul fapt că pot să fac o inspectare fizică a acestora.
În rest, totul mă depășește complet și total.
De câți giga am nevoie? Ce naiba e un giga, în primul rând?
Ce înseamnă rezoluție de 1854 pixeli pe 853 la 465 ppi?
Să spunem că totuși într-un târziu ai înțeles care e treaba cu aspectele tehnice. Dar să nu crezi că ai rezolvat ceva cu asta.
Pentru că urmează să-ți faci abonament.
Așa că ce tip de abonament ai nevoie? Câte apeluri faci în medie pe lună? Cât de costă apelurile din străinătate? Ei? Cât trafic de date consumi? Pffff! Nu mai bine rămâi la culori?
Toate aceste lucruri le poți îmbunătăți apelând la arhitectura alegerii.
Procesul se numește Dezvăluire Inteligentă și presupune să știi să culegi și să filtrezi informațiile.
Duminica după ce merg la sport, mi-am făcut un ritual, împreună cu fetița mea. Acela de a merge la Cărturești.
Poate că te întrebi cum o librărie adevărată poate supraviețui erei post-Amazon. Cu alte cuvinte, dacă îți poți comanda cărți online, la ce-ți mai trebuie Cărturești?
Ei bine, librăriile precum Cărturești au făcut un lucru. Și-au diversificat portofoliul de produse, începând să vândă și vinuri, ciocolată, căni, agende, pixuri și alte flecuștețuri. Aștepți cuminte pe un fotoliu, cu o carte în mână, în timp ce copilul cutreieră printre cărți.
Pentru că activitatea principală rămân cărțile.
Ce au în comun aceste librării și alte mici stabilimente de vânzare cu amănuntul care se bucură de succes?
Au niște custozi buni.
Organizarea custodială este cheia oricărei afaceri care vrea să concureze cu giganții online. A-propos, știi că restaurantul cu cele mai mari încasări din București este restaurantul IKEA? Tot organizare custodială se numește.
Dar revenind la Amazon, el îți vinde orice carte tipărită sau netipărită. Cea netipărită o primești în 30 de secunde pe telefon sau pe tabletă.
Asta înseamnă că în vecii vecilor Cărturești nu va putea să concureze cu Amazon oferind mai multe posibilități de alegeri de cărți.
Vorba aceea. “N-ai cum să fii mai tare decât orice îți dorești.” În cazul Amazon. Sau “N-ai cum să pleci de acolo fără ceva de care nu ai nevoie.” În cazul IKEA. Dacă totuși nu îți cumperi ceva ce nu ai nevoie, măcar niște chiftele tot mănânci. Sau o pulpă de rață.
În fapt însă, perspectiva de a rătăci printr-un depozit gigantic înțesat cu (doar) câteva milioane de cărți este complet neatrăgătoare. Oricât de simplu și ușor ar părea să-ți faci cumpărăturile pe Amazon. Sau într-un mega-magazin.
Cum de reușește Cărturești și alte mii și mii de librării bune, ascunse în locații cochete, în vecinătatea universităților și a parcurilor să supraviețuiască?
Răspunsul este dat de arhitectura alegerii.
Dacă magazinele mici concurează prin organizare custodială, mega-magazinele online folosesc instrumente de navigare online, menite să ne ușureze sarcina căutării.
Unele librării excelente prosperă nu doar pentru că sunt bine organizate, ci și pentru că oferă clienților lor o experiență extraordinară, plină de surprize, coincidențe fericite și delicii culinare, totul în timp ce cutreieri magazinul dinspre raionul de ficțiune spre cel al romanelor de suspans. Sau psihologie. Sau ce-ți place ție.
Alte librării de succes se specializează pe cărți de călătorie, science-fiction, artă sau muzică.
La fel cum și unele restaurante foarte bune sunt foarte bune pentru că se pricep foarte bine la un anumit lucru și continuă să facă acel lucru foarte bine.
Cele mai bune locuri de unde să cumperi hot dog, taco, pizza, fructe de mare, cârnați și coaste de porc sunt simple dughene care nu vând decât acel lucru.
Orașul-stat Singapore este celebru pentru piețele lui locante individuale, unde fiecare locantă se concentrează pe un singur fel de mâncare. Câteva dintre ele au câștigat chiar și stele Michelin, deși o porție nu costă decât câțiva dolari iar locantele arată ca orice dugheană de pe stradă.
Dacă Singapore este prea departe, poți încerca Piața de Flori din Barcelona. Eu pește și fructe de mare mai bune ca acolo nu am mâncat niciunde. Alese direct din galantar. Sau wurstchen-ii din Viena. There is nothing like it.
Și proprietarii acestor dughene sunt tot ceea ce numim organizatori-custozi.
Probabil că ai fost și tu în vreun magazin, în vreo prăvălie, unde mărfurile sunt stivuite claie peste grămadă, aparent într-o dezorganizare totală. Dar proprietarul, care este întotdeauna acolo, știe exact unde este fiecare sticlă de vin și îți cunoaște gusturile tot atât de bine ca și un algoritm de computer. Sau oricum, mult mai bine decât soțul sau soția ta.
Uneori îți mai recomandă să încerci și o carte nouă sau o sticlă de vin nou apărută, de te miri și tu de cât de deschis și de dispus ești să-ți asumi rapid riscul de a încerca noutatea.
Coincidențele fericite pot fi distractive în materie de cărți, muzică, filme, vinuri. Și chiar în materie de produse financiare.
Și în lumea financiară, o bună organizare custodială combină eliminarea opțiunilor proaste, adoptate în masă la scară mare și introducerea unora bune, numai bune pentru gusturile, viitorul și siguranța ta.
La fel ca și la cărți, muzică, filme și vinuri un custode financiar bun te poate ajuta să faci selecții inteligente și chiar să încerci produse noi, de care de altfel nu ai fi știut. Sau oricum, dacă ai fi știut, ți-ar fi fost teamă să le testezi.
Arhitectura alegerii în domenii precum sistemele financiare, sistemele de sănătate, asigurări sociale etc trebuie să combine organizarea custodială și instrumente de navigare.
Dacă nu o fac, oamenii se vor împotmoli.
Așa cum spuneam, unii au o filozofie simplă: maximizăm posibilitățile de alegere și gata.
Este o idee cât se poate de rea în absența unor instrumente sofisticate de arhitectură a alegerii.
O selecție redusă de opțiuni bine organizate custodial și/ sau o selecție implicită bună pot duce la rezultate perfect mulțumitoare.
Vrei să îți maximizezi experiențele, de orice natură? Un răspuns bun ar putea fi să cauți magazinele mici.
Sunt Diana Ignat, fondatoarea Programului Real Women Love Real Money. În calitate de mamă, antreprenor, proprietar de imobile și investitor, sunt extrem de fericită să împărtășesc aceste cunoștințe cu tine. Programul Real Women Love Real Money are la bază conceptul Mai Puțin Înseamnă Mai Mult și este construit ca suport pentru toate femeile ambițioase și ocupate care doresc să creeze abundență de durată. Programul îmbină o consiliere financiară sistemică, pornind de la obiective personale și culminând cu obținerea de venituri pasive. Creezi astfel spațiu pentru a te putea dedica cu adevărat lucrurilor importante pentru tine.
Featured Post